Honey’s gerçek köpek maması. Eğer hiçbir zaman müşterimiz olmayacak olsanız bile hayvanınızı en sağlıklı nasıl beslemeniz gerektiğini bilin diye bir sloganla giriş yapar web sayfası Honey’s’in. “Çiftlik hayvanlarının iyiliği önceliğimiz” ve “Evcil hayvanınızı besleyeceğiniz tüm etler organik veya doğada yetişen hayvanlardan temin edilmekte” diye devam eder.

Monocle.com radyo programının konuğu Honey’s köpek maması aile firmasının kurucusu Jonathan Self. Kendi doğrularınca hiç de etik prensiplere dayalı olmayan köpek maması endüstrisini değiştirmek üzere piyasaya girmiş. Babası tarım üzerine makaleler yazan bir gazeteci olan Jonathan tarım ve hayvancılığı tatilde ziyaret ettiği çiftliklerde öğrenmiş ve yapılan yanlışları kendi gözleriyle görmüş. Zaman içinde 6-7 tane köpeği olunca, sağlıklı beslenebilmeleri için hayvanların çiğ yemek yeme gerekliliğini görmüş ve kendi yaşam biçiminde önemli bir değişiklik yaparak vejeteryan olmuş. Zaman içerisinde artıklardan yapılan köpek mamaları sektörünü yakından inceleme fırsatı bulmuş ve köpeklerin doğal bir diyete geçmeleri gerekliliğini görerek ve mama firmalarının artıklardan yapılan reçetelerini yakından tanıyarak kendi aile firmasını kurma kararını vermiş. Kemik, sebze ve etten oluşan tarifleriyle kendi köpek maması firmasını kurmuş, etik kurallar paralelinde ancak tamamıyla normun tersine gitme cesaretini göstermiş ve etik bir girişimci olmuş. Jonathan’a göre, etik girişimci kendinden ve sadece para kazanma amacından ötede daha büyük bir şeylere hizmet etmekte ancak her girişimci gibi para kazanmakta. Köpek mamasında kalite Honey’s için en önemli kriter. Köpeklerin doğasına en uygun olan çiğ diyeti önermekte. Aynı zamanda köpeklerine diyetini değiştirmeden medikal kontrol ve tavsiyeler verilmesi gerekliliğini savunmakta. Bir diğer deyişle, kendi mama formülünü her bir köpeğe uygun olup olmadığını test ettikten sonra ürününü köpeğin sahibine tavsiye etmekte. Amaç ticaretin ötesinde doğru olanı yapmak.

Etik kurumların 4 temel direği

Güçlü bir değer ağı. Günümüzde şirket kurucularının ve yöneticilerin en az önemsedikleri ancak en önem vermeleri gereken şey “değerler”. Zamana karşı hiç değişmeyecek şirketin iş yapış biçiminden çalışanlarının kafa yapılarına, dünya görüşlerine ve ticaret algılarına kadar her alanda şirketi bir bütün kılan temel değerler. Etik zorlukların, çıkar çatışmalarının, doğrunun yanlışla karşı karşıya geldiği durumlarda -ki bu durumlar iş hayatında olağan karşılanmakta- tereddüt etmeden geri dönebileceğimiz sarsılmaz değerlerden söz ediyoruz. Nedir bu en çelişkili anlarda sıkı sıkıya tutunmamız gereken bu değerler? Entrepreneur.com’un etik kriterler listesi şöyle.

Yazının tamamını okumak için görsele tıklayabilir veya HRPozitif’i buradan ziyaret edebilirsiniz.

Bu yazı, Dünya Gazetesi’nde 19 Eylül 2017 tarihinde yayımlanmıştır.