Skip to main content
search

Yarın işe gittiğinizde CEO’nuzdan gelen bir email ile herkesin maaşını öğrenseniz…

Bir anda yan masanızda çalışan iş arkadaşınızın sizden 2.000 TL fazla para kazandığını öğreniyorsunuz… Her gün işe geç geldiğinde idare ettiğiniz arkadaşınız!

Bir kadın yönetici olarak, her zaman erkek yöneticilerden daha az kazandığınızı tahmin ediyordunuz ancak neredeyse yarı maaş almak aklınıza asla gelmezdi. Kıdem, çok çalışma, uzun saatler, dört dörtlük performans görüşmeleri… Artık neyin maaş için esas alındığını anlamıyorsunuz! 

Peki ya direktörünüz, onun maaşı diğer departmanların direktörleriyle karşılaştırılamaz bir durumda. Yoksa sizin departman tamamen yok mu sayılmış? Neden?

Maaşları ne belirliyor? Kriterler neler; kıdem, performans, pozisyon?

Hiçbir şey adil değil.

Bir çalışan olarak, maaşlarda şeffaflık ister misiniz? Yoksa alışılageldiği gibi maaşlar gizli mi kalmalı?

Peki ya Üst Düzey Yönetim? Şirketinizin çıkarları için en iyisi nedir? Şeffaflık mı, gizlilik mi?

İşveren için de çalışanlar için de, asıl konu şeffaflığın dürüstlük ve güven üzerine kurulması. 

Şeffaf olmaya karar veren şirket geleneksel olarak gizlilik temeline dayanan maaş bilgisini çalışanlarıma açar. Bu büyük bir adımdır ve iki anlama gelir:

  1. Şirket maaş ile yakından ilgili olan IK prensiplerine ve uygulamalarına tamamıyla güvendiğini ortaya koyar 
  2. Çalışanlarının beklentilerini ve tepkilerini doğru tahmin ettiğine inanır.

Başarılı bir maaş şeffaflığı uygulamasını ele alalım: Forbes dergisinde geçen sene yayınlanan bir makaleye göre, İngiltere’de teknoloji alanında faaliyet gösteren Verve firması tüm çalışanlarına her çalışanın maaş bilgisine erişimini açmış…. Eğer bir Verve çalışanı iseniz, giriş seviyesindeki elemandan CEO’ya kadar herkesin maaş bilgisini görmek mümkün.

Verve bu sürece girmeden hazırlığını iyi yapmış. Öncelikle, maaşlarla ilgili net prensipleri var ve harfiyen uygulamakta. Maaş, iş tanımı ve o işin pazardaki değerine endeksli. Her seviyedeki pozisyon için maaş skalasında objektif kriterlerin geçerli olması herhangi bir biasa imkan vermemekteydi. İkinci olarak, henüz düşünce aşamasındayken, maaşların şeffaf olmasıyla ilgili çalışanlara yaptıkları anketlerle çoğunluğun lehte düşüncelerini teyit etmiş. Yine de Yönetimin mutsuz çalışanlardan çok sayıda şikayet alacakları konusunda çekinceleri yok değilmiş, ancak biası engellemek ve kadın-erkek maaş eşitliği başta olmak üzere çalışanların çeşitliliğini (kadın, erkek, yaş, etnik köken gibi demografik bilgiler) artırmak amacıyla, maaş şeffaflığını hayata geçirme kararı almışlar. Adil maaşın şirket politikası olduğunu her çalışana ispatlamak maaşların şeffaflaşmasının en büyük artısı olmuş.

Adil maaş şirketin her alandaki faaliyetinde adil davranışlar içinde olduğunu işaret eder. Çalışanlarında adil olan firma, müşterilerine, hissedarlarına ve de potansiyel çalışanlarına da adil olacaktır. Adil olmak marka ile özdeşleşecek ve iş ortamında güven egemen olacaktır.

Yarın işe gittiğinizde CEO’nuzdan gelen bir e-mail ile herkesin maaşını öğrenseniz,

Belki de o kadar kötü olmaz…

Ela EROZAN GÜRSEL