Skip to main content
search

Kuralları bozmak ve çocuksu merakı kaybetmemek

 

Kurallar bozulmak içindir sözü etik, her işini kuralına göre yapan insanlar için çok ters gelebilir. Ancak özellikle kendi işini yapan girişimciler bazı kuralların bazı durumlarda esnetilmesi gerektiğini bilirler. Fırsatları görmek ve hızla harekete geçmek rekabetle savaşmanın ve başarı yakalamanın tek yoludur. İşte bu noktada kurallara farklı bir perspektiften bakmak, kimi zaman kuralların gri alanlarını kendi lehine kullanmak veya bir süreliğine bu kuralları es geçmek gerekebilir.

Bugün dünyanın en büyük firmalarından Dropbox ve Airbnb’nin girişimlerinin başarı öyküsü kuralları ihlal etmekle başlar: Inc.com’da yayınlanan makaleye göre, dünyanın en büyük bulut tabanlı dosya paylaşım platformu Dropbox ürünlerinin prototipi üzerinde çalışırken, yani henüz ürün ortada yokken, insanların böyle bir ürüne ilgi duyup duymayacağını, satın alıp almayacağını merak ederler. Dropbox’ın kurulduğu Haziran 2007’de buluta dosya yüklemek için teknik problemleri asmak gerekir. Kurucular piyasada tutunamayacak bir ürün için ne kaynak ne de mesai harcamak istemezler. Ürünü tasarlamak yerine, henüz geliştirilmemiş dropbox üzerine CEO Drew Houston ürünü anlatan 3 dakikalık bir video hazırlar. Videonun sonunda izleyicileri beta modda test etmeye davet eder. Bu video ile yüzbinlerce kişi websayfasına ziyaret etmis olur ve ürüne erişmek için kurdukları bekleme listesi bir gecede 5000’den 75000’e sıçrar. Tekrar hatırlayalım ürün henüz geliştirilmemiştir bile. Ancak alıcısının olacağı kesindir. Sıra dropbox geliştiricilerinin sözünü tutmasındadır… hemen ürünü geliştirmede nerede olduklarını dürüştçe müşterilerine duyurmalı ve söz verdikleri ürünü geliştirmelilerdir.

 

Kısıtlamalar her yerde olacaktır, kısıtlamaları pratik yöntemlerle asmayı bilmek bazen sizin girişimcilikteki başarınızı belirleyecektir: yarı yolda kalan kişi mi yoksa başarılı girişimlerin patronu mu olacaksınız?

Bir diğer kuralları yumuşatma veya esnetme Airbnb’den gelir. Airbnb henüz yeni piyasaya çıktığında evlerini kiralamak isteyenlerle yola çıktı ancak daha fazla sayıda ev sahibine ihtiyacı vardı. Kiralanacak yerleri olmadan Airbnb’nin müşterilerine sunacak hiçbirşeyi yoktu. Arzı büyütmek için varolan bir başka platformun, Craigslist’in kullanıcılarına göz dikti. Airbnb’de ilanı çıkan müşterileri bir bir aradı ve aynı zamanda Airbnb’ye ilan vermelerini istedi. Bu sayede birkaç gün içerisinde kiraya verilecek binlerce ev Airbnb’nin bünyesine katıldı. Craigslist Airbnb’nin doğrudan rakibi olmadığından teknik olarak Airbnb’nin arzını büyütme girişiminde herhangi bir etik sorun yoktu. Müşteri veritabanınızı oluştururken çevrenizde sizinle aynı profilde müşterileri olan platformları dikkate alın.

 

Girişimcinin en önemli özelliği “çocuksu merak”

Airbnb CEO’su Brian Chesky girişimcilerin en önemli özelliğinin “çocuksu merak” olduğunu yazmış Quartz’da yayınlanan yazısında. 2008 yılında Brian Chesky o kadar parasız kalmıştı ki başkanlık seçimlerinde kullanılmak üzere Obama’nın O’su ve Cap’n MacCain şekilli kahvaltı gevrekleri tasarlamaktaydı. Zor bir dönemden geçmekteydi Chesky: ortağı Joe Gebbia ile o zamanlar Airbed & Breakfast (bugünün Airbnb’si) birçok yatırımcı tarafından red edilmişti. Yatırımcıların red etme gerekçeleri, potansiyel pazar fırsatının uygulanmak istenen model için pek de büyük olmamasıydı! Bugün 31 milyar dolar değerine ulaşan başarılı ev kiralama platformu Airbnb’nin potansiyelini göremeyen yatırımcılar muhtemelen tamamıyla haksız çıkan değerlendirmeleri için saçlarını başlarını yoluyordur.

Dünya Gazetesi’nde 3 Ekim 2017 tarihinde yayımlanan yazımızın tamamına ulaşmak için görsele tıklayabilir veya HRPozitif’i buradan ziyaret edebilirsiniz.

 

Leave a Reply