28DNY12T ANK

Datassist’in katkılarıyla 28 Şubat 2017 tarihinde Dünya Gazetesi’nde yayımlanmıştır.

Gençlerden şikayet etmeyi bırakalım ve iş ortamını beraber değiştirmenin yollarını arayalım.

Bıktık bu milenyumlardan derken, Z nesli kapıya dayandı. Ne dayanması kapıyı araladılar, giriş seviyesi işlerinde kendilerini göstermeye başladılar bile. İşyerleri gençleşiyor; zevkler, renkler, saatler, toplantı yapma şekilleri, iş arkadaşları arasındaki diyaloglar bir bir değişiyor. Kollarımızı kenetleyip eleştirebilir, seyirci kalıp ayıplayabilir, esnekleşme durumunda kalan birçok kuralı anlamsız bulabiliriz. Bu direnç belki beş sene sürer, belki daha da az bir süre sonra biz de değişime küçük küçük ayak uydururuz. Belki de en doğrusu, direnmekle zaman harcamayıp, değişimi anlamak, sonra da yönetmek. Sizin şirketiniz için en uygun, her yaştan çalışanın ortada buluşacağı şirket felsefesi ne olabilir? Kıdemli çalışanlarınızla yeni mezun çalışanınızı nasıl ortak bir paydada buluşturabilirsiniz?

Değişim Yelpazesi’nin bu haftaki konuğu, liderlik yönetimi ve insan kaynakları danışmanlığı alanlarında hizmet veren ASO Company’nin kurucu ortaklarından Aylin Olsun. Kendisiyle çalışma hayatının değişen dinamiklerini, sıklıkla adını duyduğumuz ve de anlamakta ve beraber çalışmakta zorlandığımız genç nesillerin klasik iş yapış biçimlerine ters düşen beklentilerini ve nesiller arası çatışmalara çözüm getirecek önerilerini konuştuk.

– Aylin Hanım merhaba, hemen değişimden konuya girelim. Günümüzde iş yaşamı nasıl değişiyor? Şirketler ve çalışanlar bu değişime ayak uydurabiliyor mu?

4. sanayi devrimi ile dev şirketlerin oturmuş hiyerarşik yapılarından, iş ağları ile aktif katılımcı sistemlere sahip start-up ‘lara doğru hızlı bir eğilim var. 50 yıl öncesine göre şirketlerin ömürleri 1/3 azalmış durumda. Deneyim ekonomisi hızla yayılıyor.
Ömür boyu aynı işte kalmak, işe ve işyerine duyulan bağlılık ve iş güvencesi kavramları sadece işverenler için değil, çalışanlar için de çekiciliğini yitiriyor. Öyle ki, 2017’de Deloitte tarafından milenyum kuşağından 7.700 kişinin katılımıyla gerçekleşen araştırmanın sonuçlarına göre, katılımcıların %44’ü 2 yıl içinde yeni bir deneyim ya da farklı bir iş yapmak için işlerini değiştirme planları yapmakta. Kurumlara bağlılık ve motivasyon ciddi bir konu haline geldi. Yine başka bir araştırmada, 1995 yılı ve sonrası doğan Z kuşağının %72’si okuldan mezun olduklarında bir şirkette çalışmaktan çok, keyif aldıkları bir konuda kendi işlerini yapmayı düşündüklerini söylüyor. Gen Y ve Gen Z, on yıl içinde istihdam piyasasının %70’inden fazlasını oluşturacaklar. Dolayısıyla, işgücünün hızla büyüyen, hakim grubunun değerleri ve tercihleri iş yaşamına yön verecek. Zaten bu noktada kritik konu, devasa şirketlerin çalışma kültürünü değişime adapte etmesinde yatıyor.

Yazının tam halini okumak için görsele tıklayabilir veya HR Pozitif sitesiniburadan ziyaret edebilirsiniz.