Kaynak: Datassist / Değişim Yelpazesi, Dünya Gazetesi

Şirketlerin yeni hedefi, tercih edilen olmak

Çalışma hayatının içinde olan kişilerin yeri geldikçe altını çizdikleri bir nokta var: evlerinden fazla işyerinde bulundukları ve buradaki düzenin kendileri için çok önemli olduğu.

Evet… Uykuda geçirdikleri zamanı çıkarırsanız, çalışan kişiler, aileleriyle ya da arkadaşlarıyla geçirdikleri zamandan çok daha fazlasını işyerinde geçiriyorlar. Gelecek beklentilerinde işe ilişkin planlar önemli yer tutuyor. Pekçok konudaki beklentiler, çalıştıkları şirket ve bu şirketin kendilerine sağladığı imkanlarla şekilleniyor. Sonunda, tercih imkanı olsa, hangi şirkette çalışmak istersiniz, sorusu sorulduğunda bazı şirketler, açık ara farkla diğerlerinin önüne geçiyor. Çünkü bu şirketler, çalışanlarına değer verdiğini onlara hissettiriyor.

Kaynak: Datassist / Değişim Yelpazesi, Dünya Gazetesi

Şirketlerin yeni hedefi, tercih edilen olmak

Çalışma hayatının içinde olan kişilerin yeri geldikçe altını çizdikleri bir nokta var: evlerinden fazla işyerinde bulundukları ve buradaki düzenin kendileri için çok önemli olduğu.

Evet… Uykuda geçirdikleri zamanı çıkarırsanız, çalışan kişiler, aileleriyle ya da arkadaşlarıyla geçirdikleri zamandan çok daha fazlasını işyerinde geçiriyorlar. Gelecek beklentilerinde işe ilişkin planlar önemli yer tutuyor. Pekçok konudaki beklentiler, çalıştıkları şirket ve bu şirketin kendilerine sağladığı imkanlarla şekilleniyor. Sonunda, tercih imkanı olsa, hangi şirkette çalışmak istersiniz, sorusu sorulduğunda bazı şirketler, açık ara farkla diğerlerinin önüne geçiyor. Çünkü bu şirketler, çalışanlarına değer verdiğini onlara hissettiriyor.

Nasıl mı? Bu yolları şirket yönetimi belirliyor. Şirketten şirkete farklılık gösteren uygulamalar yaşanıyor. Kimi çalışanların görüş ve isteklerine öncelik verirken, kimi çalışma ortamında esnekliği savunuyor ve uyguluyor, bir diğeri çalışanların kişisel gelişimlerini ön plana çıkaracak imkanlar sunuyor, hatta çalışanlarının ailelerine yönelik gelişim programları oluşturuyor… Bazıları da bu ve benzer birkaç noktayı aynı anda yönetim tarzı olarak uyguluyor.

Yapılan bu ve benzer uygulamalar bir yandan şirket verimliliğini ve dolayısıyla karlılığını artırırken, diğer yandan da söz konusu şirketi çalışılmak istenen ideal şirketler listesinde üst sıralara taşıyor. Böylece, daha kaliteli çalışanları şirkete çekiyor ve sadakat-verimlilik-karlılık üçgeninin sonucu olarak; daha güçlü şirketler, daha mutlu çalışanlar, daha sağlıklı bir toplum üçgenini oluşturuyor.

Çalışan beklentilerinin yoğunlaştığı noktalar…

Şirkette bir takım ruhu oluşturmak, aslında bu adımların ilki. Eğer çalışanlar kendilerini bir takımın parçası olarak görüyorlarsa ve ikinci adım olarak bu takım, her çalışanın gurur duyacağı mükemmel bir ürün üretiyorsa…. Yani, çalışan ortaya çıkan sonuçtan gurur duyuyorsa, ortada büyük bir başarı var, demektir.

Tabi burada dikkat edilmesi gereken bir nokta; her çalışanın kendisine birey olarak değer verildiğini hissetmesi. Her çalışanın, şirketin performansına yaptığı kişisel katkının farkına vararak çalışması ve yönetimin de bunun bilincinde olduğunu bilmesi, onun memnuniyetini büyük ölçüde artırıyor. Bu noktada, çalışanların bireysel çabalarına ve katkılarına verilen önemin açıkça ortaya konması ciddi önem taşıyor.

Gösterdikleri çabanın farkın olunduğunun bilinmesi, kişisel performans ve mutluluk grafiklerinin artışında, bazen maddi teşviklerden çok daha etkili oluyor. Her yıl en az 1000 şirketin başvuruda bulunduğu, en iyi işyeri listesini hazırlayan Avrupa’daki Great Place to Work Institute’nun yaptığı ankete göre çalışanların yüzde 68’i sosyal iyileştirmeleri ekonomik iyileştirmelerden daha üstün tutuyor. Farklı uygulamaları sayesinde söz konusu listeye girmeyi başaran küçük ve orta ölçekli şirketler, yılda ortalama 15 bin iş başvurusu alıyor.

Diğer taraftan, işverenin, çalışanların şirket dışındaki yaşamıyla da ilgilenerek bu alandaki gelişimlerine de katkıda bulunması, çalışan memnuniyetini olumlu etkiliyor. Ancak, işverenler artık bütün bunların dışında çalışan memnuniyetini artırmanın yeni yollarını buluyor ve diğer şirketlerden farklı uygulamalar geliştirerek iç müşteri memnuniyetinde en başarılı şirketler arasında yer almayı hedefliyorlar. Kıyasıya rekabetin yaşandığı günümüzde, şirketler, üretimleriyle ve kaliteleriyle öne çıkabilmek için, öncelikle çalışanlarını mutlu etmeleri gerektiğinin farkına varıyorlar. Üstelik bunu yaparken de yaratıcılığın sınırlarını zorlamaktan çekinmiyorlar.

Şirketler Uygulamalarından Bazı Örnekler

Google: Çalışan isterse köpeğini işyerine getirebiliyor. 11 farklı mutfağa ait restoranlar hizmet veriyor.

Colgate-Palmolive: Çalışanların serbest zamanlarının kendilerine kalması için kuru temizleme hizmeti sağlıyor, banka hizmeti sunuyor, yıllık seyahat organizasyonlarını üstleniyor. Emekli olacak çalışanların strese girmemesi için üç ay öncesinden çalışma programlarını esnek hale getiriyor.

Microsoft: personelini hafta sonlarında kayağa götürüyor. Her sabah çalışanlar mutluluk hormonu salgılayarak işe başlasın diye çikolata dağıtıyor.

Network Appliance: Personelin yüzde 95’i esnek çalışma saatlerine sahip.

Arnold & Porter: Çalışanlar, önerdikleri adaylar işe alınırsa 15 bin dolar kazanıyor.

Goldman Sachs: Aynı şirkette çalışan sevgililer bir haftadan fazla tatil yapabiliyor.

S.C Johnson&Son: Evi uzakta olan çalışanların 5 yıldızlı otellerdeki konaklama masraflarını karşılıyor.

Genentect: Çalışanlarına güveniyor ve bir gerekçe sormaksızın gelmedikleri günlerde de ücretlerini ödüyor.

Pentescope: Çalışanın seçtiği kariyer koçunu kiralıyor.

Admiral Grup: Çalışanlar için oluşturduğu teselli odalarında bilgisayar oyunlarıyla stres atmalarına yardımcı oluyor. Ayrıca bisiklet parkuru, manikür ve hipnozla sigara terapisi gibi hizmetleri var.

Virgin Mobile: Her ay personeli için özel doğum günü partileri düzenliyor.

Irma: Tüm şirket faaliyetleri hakkında çalışanlarına bilgilendirme yaparak kriz dönemlerine karşı hazırlıyor.

Boehringer Ingelheim: Çalışanların çocuklarının da kaynaşması için özel partiler düzenliyor. Her kademeden personelin ailesi bu toplantılara katılıyor.

Schering-Plough: Aile bireylerinden birinin vefatı durumunda, çalışanlarına özel terapi uyguluyor.Günümüzde şirketlerin işi zor. Rekabet, şirketleri daha yaratıcı olmaya zorluyor. Yalnızca müşterine değil, çalışanlarına karşı da… Rekabet, müşteriler daha kaliteli, ucuz ve çeşitli ürün imkanı sunarken, çalışanlara da daha iyi çalışma koşullarına sahip olma imkanı sağlıyor.

Unutmayalım; gelecek, farkla yaratan şirketleri ağırlamaya hazırlanıyor. Her açıdan…