Geçen sene Kasım ayında bir Pazartesi sabahı Harvard İşletme’de Eğlence, Medya ve Spor dersi. O gün farklı bir ders formatı olacak: öğrencilerden eşleri, anneleri, erkek veya kız arkadaşlarını konuk olarak getirmeleri istenmiş. Bir de ilginç bir konuk konuşmacı kendi deneyimlerini öğrencilere aktaracak. Konuk sınıfa erken gelmiş öğrencilerin gelmesini beklerken telefonuna gömülmüş Gwyneth Paltrow. Üstelik aktris kimliğiyle değil girişimci kimliğiyle orada. New York Times International’ın Taffy Brodesser-Akner tarafından yazılan makalesine göre, öğrenciler Paltrow’un sağlıklı yaşam odaklı e-ticaret firması Goop ile ilgili sorular soracaklar ve sürdürülebilir rekabet avantajını nasıl yaratmak gerektiğini tartışacaklar.
Önce Goop’u Konuşalım
Paltrow kalabaklıklaşan sınıftaki sırasını bırakıp öğretmen kürsüsüne geçer ve Goop’u neden başlattığıyla konuşmasına başlar. Basit bir fikirle yola çıkmıştır, sağlıklı yaşama, modaya, kadın olmaya dair tavsiyelerini paylaşmak istemiştir. İlk etapta bülten formatında ‘nereye gitmeli, oraya gidince ne satın almalı’ önerilerini paylaşmıştır. İlk gönderdiği yemek tarifini hindi ragu ve muzlu fıstıklı kek tarifini kendi mutfağından email atmıştır.
Yıllar sonra Londra’da bir partide tanıştığı yatırımcı Juliet de Baubigny Goop ile ilgili perspektifini değiştirmiş, bülten tavsiyelerinin nasıl paraya dönüştürülebileceği konusunda Paltrow’un elini tutmuş, Goop’un bugünlere gelmesini sağlayan büyüme stratejisini beraber oluşturmuşlardır. Paltrow Baubigny’ye vizyonunu anlatmış, amacının hiçbir zaman kitle pazara ulaşmak olmadığını yinelemiş, hedef kitlesini ‘güzel şeylerin bazen fiyatlarının yüksek olduğunu, güzel şeyleri bulmanın büyük bir ayrıcalık olduğunu bilen bu ayrıcalığa ulaşmak isteyenler’ olarak niteler. Bazen paranız vardır ama zamanınız yoktur, doğru adresi birinin size göstermesi gerekir. Eğer Paltrow’un marka önerileri bütçenizin üzerinde olabilir, o zaman alışveriş kısmını es geçip, yaşam tarzı, yemek tarifleri ve dünyada olup biten güzellik trendleriyle ilgili bilgi sahibi olabilirsiniz.
Gwyneth Palthrow’un Kazara Kurulmuş Güzellik İmparatorluğu
Goop bültenden giysi üreticiliğine, güzellik firmasına, reklam ajansı, yayınevi, podcast yayıncısı, ve sağlıklı ve iyileşme üzerine yayınlar yapan bir kişisel bakım ve moda imparatorluğuna dönüştü. New York Times International’a göre, şirketin değeri 250 milyon dolara ulaşmış durumda. Paltrow insanların günlük sorunlarına çözüm bulmaya odaklandığını söylüyor. Hayatı iyileştirmek için bilgi paylaşıyor, ürün ve hizmetler satıyor. Türkiye’de de karşımıza çıkan Wellness Merkezleri kişinin kendine zaman ayırması, bedensel ve ruhsal anlamda dinlenmesi, rahatlaması ve kendini iyileştirmesi için son yılların yeni trendi. Herşeye sahip olan kimilerinin kendilerini yapılacaklar listelerinin ilk sırasına koymaları. Önce kendime bakacağım, kendimle ilgileneceğim, bu sayede daha büyük kolaylıkla işlerimin üstesinden geleceğim.
Gwyneth Güzellik Sektörünün Aranan Lideri Olur
2008 yılında ekonomik krizin tek tek işleri, evleri, insanların birikimlerini alıp götürdüğü dönemde Paltow’un mutfağından o email çıkmış. Tam bir kaosun yaşandığı insanların yarınlarını bir anda kaybettikleri, yolsuzluklar ve finansal çevrenin herkesi aldattığı toksik bir çevrede tam olarak kime güvenmeli? Şu ana kadar inandığımız uzmanların doğruyu söylediklerinden nasıl emin olmalı? Sadece bu uzmanların sözü mü dikkate alınmalı yoksa başkalarının söylediklerinde bizim için doğru olan cevapları alabilir miyiz?
Yan iş olarak ruha hitap eden infüzyon çaylar üreten, iç çamaşırı ve moda giyim ürünleri satan Gwyneth Paltrow için bu büyük bir fırsattır. İnsanlar kendi bakımları, stilleri, yaşam biçimleri için bir lider arayışındadır ve bu liderin ille de doktor, diyetisyen veya modacı olmasına gerek yoktur. Paltrow wellness lideri olarak karşımıza çıkar. Film lansmanlarında sırtındaki izlere dikkat çekip negatif basıncı alan cupping tedavisinin yararlarından bahseder, sürekli wellness alanında kendi deneyimlerini insanlarla paylaşır. Milyar dolarlık bir endüstride kendine sağlam bir konum hazırlar. Bugün yılda bir kez haftasonunda gerçekleşen Goop Health Wellness Zirvesi Amerika’nın dört bir yerinden gelen katılımcılara wellness trendlerini sunuyor ve biletleri 500 ila 4500 dolar arası satılıyor.
Goop dergisi Goop ürünlerini ve yaşam tarzını anlatan bir yayın. Üç ayda bir çıkan dergi ilk etapta prestijli seyahat dergisi Conde Nast ile ortaklık içine girmiş. Şeytan Prada Giyer filmine esin kaynağı olmuş Vogue baş editörü moda dünyasının kraliçesi Anna Wintour Nisan 2017’de anlaşma imzalandığında Goop ve Conde Nast’in doğal partnerler olduklarını ve bu ortaklıktan duyduğu heyecanı dile getirmiş ancak bir sene içinde partnerliğe son vermeye karar verilmiştir. Paltrow ortaklığın sona ermesini iş yapış biçimlerindeki farklılıklara bağlar: Goop geçiş döneminde bir şirkettir, Conde Nast ise oturmuş, geleneksel yayın kurallarına körü körüne bağlı bir kurum.
PR’ın Kötüsü Olmaz: Eleştiriler Goop’u Daha Da Güçlendiriyor
Konunun uzmanı olmayan birinin, o kişi Gwyneth Paltrow bile olsa, uzman çevrelerden eleştiri almaması mümkün değil. Doktorlar zaman zaman ayağa kalkıyor, basın kimi zaman onların sözcülüğünü yapıyor, kimi zaman davalar açılıyor. Eleştirenlerin başında San Franciscolu jinekolog New York Times köşe yazarı Jen Gunter geliyor. Gunter Goop’un 2015’ten bu yana yayınlanan 30 blogunu eleştirmiş. Science adına yazdığı Mayıs ayında yazdığı bir köşe yazısı 800.000 kez görüntülenmiş. Goop bu eleştirilere uzmanları işe alarak cevap vermiş. Bu iddaaların giderilmesi için bir avukat alınmış. Goop dergisini yönetmesi için Conde Nast’ten bir editör transfer edilmiş. Stanford Universitesi’nde eskiden öğretim üyeliği yapan biri bilim departmanının başına getirilmiş. Ayrıca bir kişi gerçekleri çek etmek üzere işe alınmış.
Paltrow herkesi kazanamayacağının farkında ancak denemeyi bırakmıyor. Ünlülerin gerçek bir insan olarak kendi dünyalarını açabileceklerini, ne yiyip, ne içtikleri, nasıl bir egzersiz rutini izlediklerini dürüstçe paylaşmanın müşteriyle gerçek bir ilişki kurmada etkili olacağına inanıyor. Gerçeklik arayışında Hollywood kariyerini bırakmış ve kendi ürettiği ve geriye bırakabileceği gerçek şeylerin peşinden gitmiş.
İşin sonunda eleştiriler de onları gidermek için uğraşları da, ben uzman değilim ancak paylaşmak hakkım görüşü de Goop’a yardım ediyor. İyisi kötüsüyle Gwyneth Paltrow’ın dur durak bilmeyen çalışmasıyla Goop büyüyor.
Bu yazı, hrpozitif.net ‘ten alıntılanmıştır.
Ela Erozan