İyi Eğitim Nasıl Olmalı?

“Eğitim şart!” Dillere pelesenk olan bir söz…

Hepimiz bilgi sahibi olmanın önemini biliyoruz. Ancak o eğitimi nereden, kimden ve nasıl alacağımız çoğu zaman dert oluyor. Kişinin uzman olmak istediği konuda uzmanlığını kanıtlamış, bilgi ve deneyim sahibi, sektöründeki başarı örneklerinin içinde olan ve tüm bu yılların sonunda edinilmiş uzmanlığını topluma aktarmak isteyen kişi ve kurumları bulmak her zaman kolay olmuyor. Eğitimin iki boyutu dikkate alınmalı:

1- Eğitmenin bilgi, deneyim donanımı ve sektöründeki repütasyonu,

2- Bu donanımı nasıl aktardığı; sunum yeteneği, katılımcıların eğitim ihtiyaçlarına paralel içerik hazırlığı.

Biri olmadan diğeri olmuyor. Olsa da eğitim her zaman başarılı olamıyor…

Bordro hizmeti sağlayıcısı kavramını ilk kez Türkiye’ye getiren ve 20 yıldır çok uluslu şirketlerden KOBİ’lere kadar geniş bir B2B müşteri kitlesine bordo hizmeti veren Datassist’in Kurucusu ve Yönetim Kurulu Başkanı Ayşe Nazmiye Uça ve CEO’su Umut Özbağcı ile yıllardır verdikleri bordro eğitimlerini konuştuk. Ayşe Hanım ve Umut Bey eğitimlerini başarılı kılan gizli soslarını paylaştılar.

 

– Bir profesyonel eğitimi iyi yapan unsurlar neler?

ANU: Birçok konuda eğitim veren kuruluşlar var. Oysa bir eğitimi profesyonel yapan şey, eğitim verilen konu ile yoğrulmuş olmaktır. Sadece bordro ve bordro uygulamaları mevzuatı konularında eğitim veriyoruz. Başka bir alana sıçrama isteği ve hırsında olmadık hiçbir zaman. Eğitim sadece konuda uzman eğitimci tedarik edip getirmek değildir. Bundan çok daha fazlası var. Bir konunun iç yüzünü aktarabilmek için bu alanı hem iyi bilmek hem de konu üzerinde farklılık oluşturacak derinliğe sahip olmak gerek.

UÖ: Eğitimin reaktif bir şey olarak algılanması ve eğitimcinin karşısında pasif bir şekilde oturmaktan ibaret görülmesi korkunç bir işlevsizlik getiriyor. Oysa herhangi bir eğitimi, iyi bir eğitime çeviren şey katılımcıları konuya aktif olarak dahil edebilmesidir. Katılımı sağlamaktan daha çok katılımı arzulatmak, katılım sağlanabilecek ve paylaşıma açık bir eğitim akışı kurgulamak çok önemli.

 

– Başarılı eğitmen nelere dikkat eder?

ANU: Konuyu anlatıp katılımcıların anlamasını beklemek yanlış. Datassist uzman olduğu alandaki eğitimlerini her yıl daha iyi bir teknikle sunmaya dikkat ediyor. Eğitim sürekli olarak katılımcıların etkileşimi ile interaktif bir biçimde devam ediyor. Ancak etkileşir katılımcı olur ve kendinizden bir şey katarsanız, bu bilgi sizin bilginiz olur. Yalnızca anlatımla sunulan bir eğitim, eğitimcinin bilgisi olmaya devam eder. 

 

– Bordro eğitimlerinin amacı nedir? 

ANU: Profiller farklı. İnsan Kaynakları alanına farklı disiplinlerden gelen kişilerin bordro konusundaki teknik bilgiye ihtiyaçları var. Bu mutfak bilgisi olmazsa olmaz teknik bordro yapmayacaksanız da bunun biliyor olmanız gerekiyor. Bu bir profil. Bir diğer profil bu alanda kendini yetiştirip tamamen bordro kariyeri yapmak isteyenler. Bu da uluslararası alanda kabul gören yeni oluşan kariyer yollarından biri. Yönetici olan bir kişi bordro sürecini doğru dizayn ederek, beklenmedik değerler ve iş süreçlerinde iyileşmeler yaratabilir. Bu da ayrı bir eğitim kapsamında verilmekte. 

UÖ: Gerçekleştirdiğimiz eğitimlerden biri olan Bordro Servis Tasarımı eğitimi, yalnızca bordro ve mevzuat detaylarını öğrenmenize değil, bu bilgileri kullanacağınız iş akışını yani şirketinize özel bordro sürecini oluşturmanıza yardımcı oluyor. Tasarım odaklı düşünme (Design Thinking) iş hayatında oldukça güçlü karşılık bulmuş, akademik bir yaklaşım barındırıyor. Tüm kırılımları, bileşenleri ve ana başlıkları bildiğiniz bir alanda dahi süreç tasarlamak bambaşka yetkinlikler gerektiriyor ve biz bu yetkinlikleri bordro özelinde aktarıyoruz.

Örneğin; Uluslararası İşgücü Eğitimi, workforce mobility günümüzün yükselen trendi. Çalışan ülke, raporlanan ülke ve çalışma konumları küreselleşme ile karmaşık bir hale geldi ve sadece yerel yasaları bilerek çözüm bulamayacağımız konular var. Workforce mobility ve bunun getirdiği iş kanunu, vergi mevzuatları gibi uygulamaları ve sosyal güvenlik konularına bütüncül bir bakış açısı sunmaya çalışıyor bu eğitim. Dünya değişip geliştikçe eğitim de bu değişime ayak uyduruyor, içerikleri güncelliyor.

 

– Eğitime katılan profesyonellerin hedefleri neler oluyor?

ANU: Kariyer yapmak, yaptığı işi anlamak olabiliyor. Doğru yapıp yapmadığını anlamak için gelen profesyoneller var. Bu hem bize hem onlara büyük katkılar sunuyor. Sadece genel bir bilgi almak isteyen üst düzey yöneticiler veya süreci doğru yönetmek isteyen yöneticiler eğitimlerimize katılıyor. 

 

– Eğitimin hedefi ve katılımcıların ihtiyaçlarını birleştirmede eğitmene nasıl bir rol düşüyor? Katılımcılara göre içerik ve anlatım biçimini değiştirebiliyor musunuz?

ANU: Öncesine katılımcıların hedeflerini belirleyip, eğitimin seviyesini belirleyebiliyoruz. Ayrıca teknik bordro, ileri bordro ve mevzuat kısımları modül olarak ayrılabiliyor. 

 

– Kasım’da Uluslararası İşgücünde Sosyal Güvenlik, Vergi ve Bordro Uygulamaları Eğitimi’niz var. Bu eğitimde hangi konulara değiniyorsunuz? Katılımcıların profilleri ne?

ANU: Workforce mobility hepimizi tereddütte bırakan bir konu. Konuyu çözmek için farklı disiplinlerin birlikte çalışmasını sağlamak gerekir ki konu eğitimcileri bile zorluyor. Her ülkenin kuralını bilemezsiniz ve uygulamalarına aşina olamazsınız. Uluslararası vergi ve hukuk kurallarının genel ilkeleri ile hareket ediyor, bu durmadan gelişen alanı sürekli güncellemelerle takip ediyoruz.

 

– Herhangi bir teknik eğitime katılmayı planlayanlara ne gibi tavsiyeleriniz olur?

ANU: Bir günde çok konu öğretmeyi iddia eden eğitimler var. Örneğin bir insan kaynakları eğitimi içinde bir gün bordro, büyük olasılıkla uygulamacı olmayan kişiler tarafından verilen bir eğitim modülü oluyor. Bu da katılımcıların konuyu biraz daha karıştırmasına neden oluyor. Eğitimcilerimizi kesinlikle bordro uygulamalarına devam eden uzman çalışanlarımızdan seçiyoruz ve kolaylaştırarak anlatıyoruz. Tavsiyem şu; hangi teknik eğitim olursa olsun, teori öğretenden değil, işi uygulayandan öğrenin.

 

Ela EROZAN GÜRSEL