hatirlanmanin-etkisini-daima-hatirlayinb

Datassist’in katkılarıyla 09 Haziran 2015 tarihinde Dünya Gazetesinde yayımlanmıştır.

Toplantılarda yaptığınız iş dışı sohbetleri karşınızdaki ne kadar hatırlıyorsa, size o kadar güveniyor ve sizinle beraber çalışmaktan o kadar memnun demektir.

Financial Times köşe yazarı Lucy Kellaway yazısına okuyucularını basit bir egzersize davet ederek başlıyor. Bir kağıt parçası çıkarın ve Apple logosunu çizin diyor. Çok kolay bir iş gibi geliyor, değil mi? Çiziminizi bitirin ve gerçek logoyla karşılaştırın. Eğer Kellaway veya UCLA psikologlarının tamamladığı araştırmaya katılanlar gibiyseniz, siz de çizdiğiniz logo ve gerçek logo arasında büyük farklar olduğunu göreceksiniz. Ya elmanın ısırığı yanlış tarafta ya da elmanın yaprağını unuttunuz veya bir yaprak yerine iki yaprak çizdiniz… Kısacası, binlerce defa gördüğümüz basit bir görseli hafızamızdan çizmekte zorlanıyoruz.

Hadi alın kağıt kalemi ve çizin Apple logosunu..

Dünyanın en meşhur logolarından birini çizmekte zorlanmakla da kalmıyoruz, birçok benzer Apple logosu önümüze konulduğunda hangisinin orijinal logo olduğu konusunda tereddüde de düşüyoruz. Bunun sebebi nedir?

UCLA araştırmacıları bu durumu dikkat doygunluğu (attentional saturation) ve birkaç adım daha ileriye giderek dikkatsizlik bazlı hafıza kaybı (inattentional amnesia) gibi kavramlarla açıklamaya çalışıyor. Araştırmayı düzenleyenler UCLA’ya giden 85 öğrenciden Apple logosunu çizmelerini istiyorlar. Bu öğrencilerin %89’unun Apple kullanıcısı olduğunun altını çizmemizde yarar var. Sadece 7 kişi logoyu büyük hatalar yapmadan orijinaline yakın çizebiliyor, sırf bir kişi logoyu birebir aynı çiziyor… Orijinaline benzer bir çizim yapamamanın sebebi, öğrencilerin çizim konusunda yetersizlikleri değil. Hafızalarına her gün gördükleri bu logoyu almamış olmaları…

Yazının tamamını yanda bulunan görsele tıklayarak veya hrpozitif’i buradan ziyaret ederek okuyabilirsiniz