Kaynak: Datassist / Değişim Yelpazesi, Dünya Gazetesi

Google-Wireless İttifakı

İş dünyasında, dev kuruluşlardan 3-5 çalışanlı şirketlere kadar, mekan ve ülke tanımaksızın en yoğun stratejik iş ittifakının yaşandığı alan kuşkusuz bilişim sektörü. Zaten bu ittifaklar bilişim sektörünün neden başdöndürücü bir hızla büyüdüğünü açıklayan önemli faktörlerden biri. Başka hiçbir sektör bu hızı kazasız atlatamazken, bilişim sektöründeki küçüklü büyüklü firmalar gerektiğinde, kaynakların doğru kullanımı ve esnekliği yakalamak adına, rakipleri ile bile ittifak yapmaktan çekinmiyorlar.

Kaynak: Datassist / Değişim Yelpazesi, Dünya Gazetesi

Google-Wireless İttifakı

İş dünyasında, dev kuruluşlardan 3-5 çalışanlı şirketlere kadar, mekan ve ülke tanımaksızın en yoğun stratejik iş ittifakının yaşandığı alan kuşkusuz bilişim sektörü. Zaten bu ittifaklar bilişim sektörünün neden başdöndürücü bir hızla büyüdüğünü açıklayan önemli faktörlerden biri. Başka hiçbir sektör bu hızı kazasız atlatamazken, bilişim sektöründeki küçüklü büyüklü firmalar gerektiğinde, kaynakların doğru kullanımı ve esnekliği yakalamak adına, rakipleri ile bile ittifak yapmaktan çekinmiyorlar.

İşte binlerce bilişim ittifakından bir önek vaka:

Uzun süredir Google’ın operasyonlarını mobil platforma taşıyacağı, konuşulan bir konuydu, ancak kapsamı konusunda kimsenin net bir söylemi olmamıştı. Sadece yazılımla sınırlı kalmayıp, açık kaynak cep uygulamalarına dayalı bir şirketler konsorsiyumu kuracağını açıklaması, mobil pazarda heyecan ve endişe yarattı. Google, sektörün devlerini de yanına alarak, güçlü bir platform kurup, binlerce farklı cep telefonunu içeren bir sistem kurmayı planlıyor.

Google, Android adında yeni mobil telefon yazılımını lanse etti. Android ile beraber, 34 şirket ‘Open Handset Alliance’a katılacağını ve çok uluslu bir ittifakın oluşacağını açıkladı.  Bu ittifaka dahil olan şirketler arasında, HTC; Motorola, T-Mobile ve çip üreticisi Qualcomm var.

Üreticiler ittifakı; cep telefonu üretenler ve mobil operatörlerin beraber çalışmasıyla daha kolay kullanımlı servisler ve internet fonksiyonlarına yakın mobil araçların piyasaya çıkmasını mümkün kılacak. Ayrıca, bu açık model sayesinde, gelişmiş fonksiyonları olan cep telefonları daha ekonomik fiyatlarda piyasada bulunabilecek.

HTC’nin CEO’su Peter Chou, ‘bu ittifakta yer almalarının mobil araç portföylerini birbirine bağlı mobil telefonların olduğu bir kategoriye taşıdığına inanıyor.  Bu açık kaynaklı ittifakla, mobil endüstrinin karmaşıklığının ve mobil kullanıcıların beklentilerinin yeniden yaratılacağının altını çiziyor.’

Eski karlı günleri geride bırakan sektörü yeniden canlandıran çözüm

Havayolu İttifakları

Stratejik İttifak Örnekleri

Uçuş teknolojisindeki baş döndürücü gelişmeler, ulaşım olanaklarının artması, zamanın kısalması benzeri nedenler; havayolu taşımacılığını yakın geçmişte parlayan bir sektör konumuna taşımıştı. Artan yolcu sayısı, servis seçeneklerinin genişletilmesi. sektörün kârlı bir yatırım olarak gözükmesini
sağlıyordu.

Havayolu taşımacılığındaki bu göz alıcı parıltı çok sürmedi ama. Gerek birbiri ardına faaliyete geçen yeni şirketler, gerekse güvenlik kaygıları; ışık hızıyla büyümekte olan sektörü durgunluğa ve kârsızlığa doğru sürüklemeye başladı. Özellikle “11” Eylül saldırılarında uçakların kullanılması; ülkelerin terör tehtidi ile olağanüstü güvenlik tedbirleri almalarını, müşterilerin de eski iştahının azalmasını beraberinde getirdi. Buna bir de daha çok yolcu çekebilmek telaşındaki havayolu şirketlerinin servis çeşitliliği, ucuz fiyat politikaları eklenince maliyetler karşılanamaz olmaya başladı günden güne. Bu gidiş içinde bazı şirketler faaliyetlerine son vermekle karşı karşıya gelirken, bazıları da yaşayabilmek için birleşme yolunu seçti. Artık, bir havayolu şirketine ulaştığınızda, şirketin iş ortaklarının ulaşım olanaklarından yararlanabilir olmanız söz konusu.

Havayolu İttifakı, iki veya daha fazla havayolunun öngörülebilen gelecekte önemli düzeyde işbirliği oluşturmasıyla gerçekleşiyor. İşbirliği derecesi ittifaktan ittifaka değişiyor. Star Alliance, SkyTeam ve OneWorld en büyük havayolları ittifakları.  Yeni gelişmeler arasında WOW Alliance gibi kargo şirketleri arasında oluşturulan ittifaklar da bulunuyor.  İttifaklar, uluslararası yolcular için bağlanırlık ve rahatlık sağlıyor.

Aşılması Gereken Engeller

Havayollarının ittifak oluşturması konusunda kanuni sınırlamalar mevcut.  Tekelciliğe karşı kanunlar bu sınırlamalarda büyük rol oynuyor.

İniş izinleri çoğunlukla havayollarına değil, o havayollarının merkez ofislerinin bulunduğu millete ait. Havayolu o milli kimliğini kaybederse, varolan anlaşmalar geçersiz kalabilir.

İlk havayolları ittifakı 1930’larda Pan Ameican Grace Airways ve ana şirketi Pan American World Airways’in Latin Amerika uçuşlarını değiştirmeleriyle başladı.

İlk büyük ittifak ise, 1989’da Northwest ve KLM Royal Dutch Airlines’ın geniş ölçekli kod paylaşımı ile gerçekleşti.

AB otoritelerinin itirazlarına rağmen, Hollanda’nın ABD ile imzaladığı Açık Gökyüzü (Open Skies) antlaşması bu alanda atılmış en büyük adım oldu. Bu antlaşma sayesinde, iki ülke birbirinin topraklarında sınırsız iniş iznine hak kazandılar. Normalde, iniş izinleri sabit sayıda haftalık olarak tayin edilmektedir.

Her türlü esneklik sağlamak için, yoğun müzakereler sonucunda genelde şirketlerden çok, hükümetler arasında yapılmaktadır. Diğer ittifaklar, bu tür sınırları aşan bariyerlerin kaldırılmasında sıkıntılar çekmeye devam ediyorlar.

İttifakların Yararları

  • Genişletilmiş Optimize Network: Birçok ittifak, kod paylaşımı antlaşmalarıyla kod paylaşım network’u olarak işbirliğine başladı.
  • Maliyet Azalımı:

o    Satış ofisleri

o    Bakım hizmetleri

o    Operasyonel hizmetler, catering ve bilgisayar sistemleri vb.

o    Operaryonel kadro, havaalanında çalışan havayolları personeli, check-in ve boarding’deki personel vb.

o    Yatırımlar ve satınalmalar, hacmi yüksek alımlardan gelen indirimler.

  • Yolculara Yararları:

o    Operasyonel maliyetlerin düşmesi sayesinde düşük fiyatlar

o    Gidiş ve dönüş saatlerinde daha fazla alternatif.

o    Daha fazla güzergaha daha kolay ulaşım.

o    Optimize transferler sayesinde daha kısa seyahatler.

o    Daha hızlı mil kazanma fırsatı.

İttifakların Dezavantajları

  • Rekabetin silinmesinden kaynaklanan yüksek fiyatlar
  • Aynı ittifaka ait uçuşların sayısında azalma (Örn: Ayrı havayollarıyken üçer uçuş konmuşken, ittifaktayken toplam 4 uçuşa düşürmeleri mümkün olabiliyor.)