Dürüst, Doğru, Zamanında Bordro

2018’de Alice Shroeder tarafından kaleme alınan Warren Buffett biyografisi, The Snowball: Warren Buffett and the Business of Life (Kartopu: Warren Buffett ve İş Yaşamı) iş adamlarına etik kararlar vermeleri ve doğru yolda ilerlemeleri için sağlam tavsiyelerde bulunmakta.

Biyografiden meşhur alıntılardan bir tanesi: “Eğer neyin doğru veya yanlış olduğundan emin değilseniz, aldığınız kararın yarın sabah gazetede yayınlanmasından memnun olur musunuz, onu düşünün.”  

Dürüstlük ve adillik bir insanda veya içinde çalıştığımız, ortak işler yaptığımız şirketlerde olması gereken temel değerlerdir. 21. yüzyılda satın alma kararlarımızı şirketlerin etikliklerini hesaba katarak verdiğimiz bir ortamda, hepimiz müşteri veya çalışan olarak dürüst hareket etmek isteriz, adalet ve dürüstlük ilkesini benimseyen yöneticiler için çalışmak isteriz. Patronsanız, çevrenizdekileri dürüst insanlardan seçmek istersiniz. Doğruyla eğriyi ayırt etmenize, zaman ne kadar zor olursa olsun, size söyleyecek insanlardan. Yaptığınız her iş anlaşmasında dürüst ortaklıklar arayışında olursunuz, güvenebileceğiniz kişilerle çalışmak istersiniz. İnsan kaynaklarından finansa, satıştan pazarlamaya her birim bu dürüstlük ve adalet prensibiyle işler. 

Şimdi bordroya odaklanalım, doğru, zamanında ve dürüst bordroya. 

Doğru ve zamanında hizmet bordronun temel hedefleri. Yanlış miktarlarda maaş ödenmesi çalışanlar arasında rahatsızlık yaratmakla beraber işverene karşı güvensizlik oluşturmakta. Bir sonraki maaşım bakalım doğru mu yatırılacak düşüncesi çalışanın ister istemez kafasında olacak! Çalışanın bu kuşkusu şirketin aldığı her türlü stratejik karara ve şirket politikasına yansımakta. Çalışanların şirketin en önemli kaynakları olduğu düşüncesinden yola çıkarsak, şirketin çalışanlarının en çok önem verdikleri konuya, maaşlarına titizlik göstermesi ve en ufak hataya fırsat vermemesi şart.

Doğru, zamanında ve dürüst bordro nasıl yapılmalı? İlk soru bu ilkelerde bordro şirket içinde mi yoksa dış kaynak yönetimiyle mi uygulanabilir? Aslında, kararınız tüm hesaplamaların kendi bordro departmanınızda yapılması da olsa, bir servis sağlayıcıya da gidilecek olsa, “doğru, zamanında ve dürüst” olma açısından çok büyük bir farklılık olmayacak. Bu kararda, çalışan sayısı, bordro uzmanlık eğitimleri ve entegre teknolojilere yatırım gibi hesaplamaların içine girdiği maliyet etkinliği bir numaralı kriter olacak. 

Maliyet etkinliğinin ötesinde, iki kilit nokta stratejik bordro hizmet partnerinizi diğer hizmet sağlayıcılardan ayıracaktır. 1. içinde bulunulan ülkenin iş kanunuyla ilgili uzmanlık ve 2. kullanılan teknoloji platformunun şirketinizin etkinliğine katkısı. Hizmet sağlayıcınızın görevlendirdiği müşteri temsilcisinin sizin insan kaynakları departmanından biriymiş gibi şirketinize yakın duruşu ve iş kanunu uzmanlığıyla zamanında ve hatasız operasyonlar götürmesi sizin kafanızı rahatlatacaktır. Hizmet sağlayıcının size sunduğu platform ile bordro hesaplamalarının takibi de kolaylaşır.

İşin özünde, teknik bilgi ve teknolojik donanımın yanında, hizmet sağlayıcımızı seçerken sizinle benzer değerlere sahip olduklarından emin olun. Bu hizmet ilişkisini kendi bünyenize işe alım yapma veya yüzde 50-50 ortak olacağımız ortağınızla el sıkışma kadar önemsemelisiniz. Bordro sağlayıcınızı maliyetinizi düşüren bir tedarikçi olarak görmeyin. Bu bakış açısı şirketinizi sadece iyi günde değil, kötü günde de koruyacaktır.

Ela EROZAN GÜRSEL